L’ACCENT DIACRÍTIC
L’accent diacrític distingeix paraules que s’escriuen igual però tenen diferent significat
bé (adverbi de mode) be (nom lletra
bóta, bótes (recipient) bota, botes (verb botar / calçat) déu (divinitat) deu (número; font; verb deure) dóna/es (verb donar) dona/es (senyora) és (verb ser) es (pronom feble) fóra (verb ser) fora ( adverbi de lloc) mà (part del cos) ma (possessiu) més (adverbi quantitat) mes (part de l’any) mèu, mèus (veu del gat) meu, meus (possessiu tònic) mòlt,a/s/es (verb moldre) molt,a/s/es (quantitatiu) món (tot allò creat) mon (possessiu àton) móra, móres (fruit siveltre) mora, mores (dona musulmana) nét, néta, néts, nétes (parentiu) net, neta, nets, netes (no brut) ós, óssos (animal) os, ossos (part del cos) pèl, pèls (cabells) pel, pels (contracció prep + art) sé (verb saber) se (pronom feble) sí (afirmació) si (condicional) sóc (verb ser) soc (calçat) sòl (terra) sol (astre/nota/verb soler són (verb ser) son (de dormir / possessiu) té (verb tindre) te (infusió; lletra; pronom feble) véns, vénen (verb vindre) vens, venen (verb vendre) |
1. Escolta la cançó Corren del grup Gossos, completa els buits i posa l’accent gràfic i
diacrític on calga.
CORREN
És tard, no sé quina hora és,
però és fosc fa * estona
és fàcil veure que no hi ets,
ni
un paper, ja poc importa.
Poso
els peus a terra, vull caminar,
necessito
despertar en un dia *
templat
Encara
em queda temps per descobrir
tot allò que m'he amagat i que no m'he volgut
dir.
Corren,
corren * pels carrers
corren
paraules
que no s'esborren,
imatges
que no se'n van.
I
ploren, ploren pels carrers, ploren
com * gotes d’aigua s'enyoren,
aquells
que ja no es veuran.
Difícil descobrir què sóc avui,
una
gota em cau mentre una altra em treu la set.
Plou
i fa sol alhora. Tum bala bala bala, tum bala
bala
que
m'apuntava, era la meva i jo mateix em *disparava
raig
de llum il·lumina'm, treu-me el fum.
Una revolució dins meu, la sedueixo i es *transforma
No
no no no no no no no, s'esborren,
en
conformo en mirar-me
Mirar-me
de dins cap a fora.
On
puc anar-te a buscar?
Nena,
no es *broma
hauria
d'haver estat diferent,
però en un moment s'han tancat les
portes.
2. Posa l’accent gràfic i diacrític on calga:
No
té més remei que pagar el que deu.
Ha
portat els béns a pasturar.
El
meu germà sol passejar pel camp totes les vesprades.
Em
fan mal tots els ossos.
No
té mai temps per a mi.
De
son que tinc em fan mal els ulls.
No
sé com pots suportar-ho.
Jo
sóc el major dels germans i he deixat el cotxe més net
He
vingut pel camí vell.
Si
vénen prompte, acompanya’ls a vore si ho vens tot
3. Escriu una frase amb cada grup de paraules:
- Mòlta, molta, dóna: Dóna-li molts grans de café mólt
- Sòl, móra, mà: he agafat amb la mà una mora del sòl
- Mèu, són, bóta:
4. Posa els accents gràfics i diacrítics:
Lluís
va fer els exàmens la mar de bé.
Tot
aquell vi no cabrà en una sola bóta.
A
l’època grega estava ple de déus, deesses i semidéus.
No
dónes res aquelles pobres dones.
És
el millor amic que tinc.
A
l’ós panda li han trencat un os de la mà dreta.
Pel
que veig, el que volen és prendre’t el pèl.
Jo
sé qui ho ha fet.
El
sòl de casa té fulles grogues pintades.
Tu
véns ací i sé que vens més café molt que malta.
No hay comentarios:
Publicar un comentario