jueves, 22 de septiembre de 2016

l´accent diacritic

L’ACCENT DIACRÍTIC

L’accent diacrític distingeix paraules que s’escriuen igual però tenen diferent significat
   (adverbi de mode)                      be (nom lletra
  bóta, bótes (recipient)                    bota, botes (verb botar / calçat)
  déu (divinitat)                                  deu (número; font; verb deure)
  dóna/es (verb donar                     dona/es (senyora)
  és (verb ser                                   es (pronom feble)
  fóra (verb ser)                                  fora ( adverbi de lloc)
   (part del cos)                              ma (possessiu)
  més (adverbi quantitat)                    mes (part de l’any)
  mèu, mèus (veu del gat)                 meu, meus (possessiu tònic)
  mòlt,a/s/es (verb moldre)                molt,a/s/es (quantitatiu)
  món (tot allò creat)                          mon (possessiu àton)
  móra, móres (fruit siveltre)           mora, mores (dona musulmana)
  nét, néta, néts, nétes (parentiu)     netnetanetsnetes (no brut)
  ósóssos (animal)                          osossos (part del cos)
  pèl, pèls (cabells)                           pel, pels (contracció prep + art)
   (verb saber                                se (pronom feble)
  sí (afirmació)                                     si (condicional)
  sóc (verb ser)                                    soc (calçat)
  sòl (terra)                                          sol (astre/nota/verb soler
  són (verb ser)                                    son (de dormir / possessiu)
   (verb tindre                                te (infusió; lletra; pronom feble) 
 véns, vénen (verb vindre                 vensvenen (verb vendre)


1.    Escolta la cançó Corren del grup Gossos, completa els buits i posa l’accent gràfic i 
     diacrític on calga.
                          CORREN                                                                        

      És tard, no quina hora és,
      però és fosc fa * estona
      és fàcil veure que no hi ets,
      ni un paper, ja poc importa.
      Poso els peus a terra, vull caminar,
      necessito despertar en un dia * templat
      Encara em queda temps per descobrir
      tot allò que m'he amagat i que no m'he volgut dir.
      Corren, corren * pels carrers  corren
      paraules que no s'esborren, 
      imatges que no se'n van.
      I ploren, ploren pels carrers, ploren
      com * gotes d’aigua s'enyoren, 
      aquells que ja no es veuran.
      Difícil descobrir què sóc avui,
      una gota em cau mentre una altra em treu la set.
      Plou i fa sol alhora. Tum bala bala bala, tum bala bala     
      que m'apuntava, era la meva  i jo mateix em *disparava
      raig de llum il·lumina'm, treu-me el fum.
      Una revolució dins meu, la sedueixo i es *transforma
      No no no no no no no no, s'esborren, 
      en conformo en mirar-me
      Mirar-me de dins cap a fora.
      On puc anar-te a buscar? 
      Nena, no es *broma
      hauria d'haver estat diferent,
      però en un moment s'han tancat les portes.

2.    Posa l’accent gràfic i diacrític on calga:

      No té més remei que pagar el que deu.
      Ha portat els béns a pasturar.
      El meu germà sol passejar pel camp totes les vesprades.
      Em fan mal tots els ossos.
      No té mai temps per a mi.
      De son que tinc em fan mal els ulls.
      No sé com  pots suportar-ho.
      Jo sóc el major dels germans i he deixat el cotxe més net
      He vingut pel camí vell.     
      Si vénen prompte, acompanya’ls a vore si ho vens tot

3.    Escriu una frase amb cada grup de paraules:
  • Mòlta, molta, dóna: Dóna-li molts grans de café mólt        
  • Sòl, móra, mà: he agafat amb la mà una mora del sòl                   
  • Mèu, són, bóta:               
4.    Posa els accents gràfics i diacrítics:

Lluís va fer els exàmens la mar de bé.
Tot aquell vi no cabrà en una sola bóta.
A l’època grega estava ple de déus, deesses i semidéus.
No dónes res aquelles pobres dones.
És el millor amic que tinc.
A l’ós panda li han trencat un os de la mà dreta.
Pel que veig, el que volen és prendre’t el pèl.
Jo sé qui ho ha fet.
El sòl de casa té fulles grogues pintades.
Tu véns ací i sé que vens més café molt que malta.

No hay comentarios:

Publicar un comentario